SAMENWERKING

Danielle oktober 11th, 2007

Door de Concordia projecten proberen we de kinderen en de leraren ook zelf te leren werken voor het benodigde schoolmateriaal en onderhoud. Wij willen ze het namelijk ook niet al te makkelijk maken. Er moet een samenwerking zijn tussen stichting De Kinderen van Kenya en de Concordia School. Niet alleen maar geven door ons en ontvangen door school. Ze moeten zelf ook een steentje bijdragen. Wij willen ons voornamelijk richten op het grootste probleem en dat blijft toch het gebrek aan klaslokalen. Een probleem dat Concordia met geen enkele mogelijkheid zelf zal kunnen oplossen.

In 2005 hebben we dankzij de financiële hulp van verschillende sponsoren en in samenwerking met het NCDO vier klaslokalen gebouwd en ingericht. Het NCDO ( Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling ) is een Nederlandse organisatie die ondere andere financiële steun verleend aan dergelijk projecten. 50 % van de totale kosten voor de vier lokalen en 120 lessenaars zijn door het NCDO aan ons terugbetaald. De Keniaanse regering heeft ons werk beloond met nog een nieuw klaslokaal en 30 schoolbanken. In deze klas is door ons een tussenschot geplaatst zodat er twee kleuterklassen gebruik van kunnen maken.

Mede door de ’ overbevolking ‘ van heeft het schoolgebouw veel te lijden. Ook door de zwakke ondergrond begonnen de muren te scheuren, waardoor er gevaarlijk situaties ontstonden. In een paar klaslokalen storrte de tussenmuur in. Gelukkig raakte er niemand gewond. In augustus 2006 hebben we de twaalf oude klaslokalen gerenoveerd en met name de vier oudste klaslokalen zijn grondig onder handen genomen. Deze lokalen waren in 1993 door Clazien en Theo gebouwd. De bouw werd gesloopt, de fundering verstevigd en de muren opnieuw opgemetseld. De muren grenzend aan het schoolplein werden een meter naar buiten geplaatst om meer ruimte in de klaslokalen te creëren. De nog bruikbare materialen zoals stenen, dakplaten, etc. zijn hergebruikt. Van de meeste andere lokalen moesten muren en vloeren opnieuw worden aangesmeerd. Buitenom zijn veranda’s waar nodig gerepareerd. Tevens hebben we bij de lokale timmerwerkplaats wederom 120 nieuwe bankje laten maken. Voor beide projecten heeft het NCDO de subsidieaanvraag goedgekeurd en na afronding van de werkzaamheden de helft van de gemaakte kosten voor renovatie en bankjes terugbetaald.

In december 2006 hebben we het oude kippenhok ( na een binnenbrandje )afgebroken. Het werd als opslagplaats gebruikt en tevens diende het als slaapplaats voor enkele weesjongens. We hebben een nieuwe opslagplaats gebouwd waarin boeken, materialen voor de tuin en de generator kunnen worden opgeslagen.

De generator is in oktober 2006 aangeschaft en wordt gebruikt om stroom te leveren voor de 20 laptops die de school van een schotse organisatie heeft gekregen. Hiervoor is een klaslokaal omgetoverd tot computerlokaal met stopcontacten en ventilatoren.

Tijdens ons werkbezoek in mei 2007 regende het een week lang pijpestelen. Het schoolterrein was een grote modderpoel en de kinderen maakten glijbaantjes in de modder zoals kinderen hier een glijbaan in de sneeuw maken. De waterstroom was zo sterk dat de grond tussen de klaslokalen volledig wegspoelde en de fundering van de klaslokalen dreigde ook aangetast te worden door het water. We hebben een soort goten laten metselen tussen de verschillende lokalen zodat het water om de lokalen heengeleid wordt en het water makkelijker weg kan.

Voor de kantine hebben we een veranda laten metselen zodat leerlingen hier niet langer in de modder hoeven te zitten tijdens hun pauzes.

In augustus 2007 zijn vier nieuwe klaslokalen gebouwd en 120 lessenaars gemaakt. Het totaal aantal lokalen komt daarmee op 21 voor ongeveer 2000 leerlingen.

Met behulp van twee duitse sponsoren hebben we in september 2007 een borehole gegraven zodat omdat er nog steeds geen vers drinkwater voor de kinderen beschikbaar was. Helaas bleek er tijdens ons bezoek in november 2007 alleen zout water uit de pomp te komen. Goed om je handen te wassen maar jammer genoeg hadden we dus nog steeds geen drinkwater voorziening.

Ook zijn we in september gestart met het metselen van een muur om het schoolterrein. Het schoolterrein was al gedeeltelijk voorzien van een hek zodat de binnenplaats kon worden afgesloten. Dit hek was echter op verschillende plaatsen kapot. De Keniaanse overheid had een bedrag ter beschikking gesteld voor het plaatsen van gaas maar het leek ons beter om voor een duurzamere oplossing te kiezen. Door het bedrag van de overheid te verdubbelen is er aan de straatkant een stevige muur gemetseld zodat het hele terrein kan worden afgesloten. Dit is veiliger voor de kinderen, ongewenste personen worden buiten gehouden. ’s-Avonds kunnen de geiten uit het dorp ook niet de planten uit de groententuin van school komen verorberen.

Ruimtegebrek was niet het enige probleem waar we na het vrijgeven van het onderwijs tegenaan liepen. Ook andere voorzieningen zoals bijvoorbeeld toiletten bleken voor dit aantal veel te beperkt. In november 2008 hebben we dan ook een extra toiletgroep gerealiseerd met nog eens 10 extra wc’s. Stel je daar niks luxe bij voor, net als de eerste toiletten blijven het gaten in de grond boven een ongeveer 10 meter diepe put. Een andere mogelijkheid bestaat er niet als je geen stromend water hebt en niet zit aangesloten op een riool.

Daarnaast hebben we een Aula gebouwd, een multifunctionele ruimte geschikt voor een grote groep kinderen. De school heeft zelf gezorgd voor verplaatsbare tussenwanden zodat de aula door de weeks worden gebruikt om 3 klassen te onderwijzen.

Natuurlijk blijven we druk met het inzamelen van nieuwe financiële middelen, want klaslokalen zijn er nog lang niet genoeg. Naast het uitbreiden van het aantal klaslokalen willen we ( als er voldoende geld is ) starten met:

Het bouwen van een Secondary School. Voor de kinderen die examen hebben gedaan in standard 8 is het leven als student meestal voorbij. Een vervolgopleiding op een Secondary School kost ongeveer 400 euro per jaar. Een bedrag dat ouders, die misschien 60 euro per maand verdienen, nooit kunnen betalen. Zeker niet als ze meerdere schoolgaande kinderen hebben.

Door het bouwen een eigen private Secondary School zouden we de kosten voor dit onderwijs laag kunnen houden, zodat de afgestudeerde leerlingen van de Concordia Primary School een grotere kans hebben om door te studeren. Dit verhoogt hun kans op een baan in de toekomst.

Het bouwen van een Hobbyruimte / Werkplaats

Het aantal schoolprojecten uitbreiden

2 Reactie to “SAMENWERKING”

  1. Anne-Sophie Kramerop 16 Okt 2007 om 21:26

    Beste Danielle,
    Ik ben net terug van een weekje vakantie in Kenya, waarvan 3 dagen in Masai Mara en 3 dagen in Mombasa. Het was erg kort maar genoeg om een indruk te krijgen van watvoor toestand het is om de kinderen een fatsoenlijke opleiding te geven.
    Het zal je misschien niet verrassen maar ik ben op het strand in gesprek geraakt met een man die heeft me over een school verteld. Deze school (die heet Bombolulu Vilwakwe School, misschien heb je erover gehoord) zou wat hulp nodig hebben: geen fatsoenlijke gebouw, alles ontbrekt blijkbaar. Zelf geef ik liever materieel hulp dan geld want je weet niet als het geld echt voor de school zal worden gebruikt.
    Ik weet niet precies wat ik ermee moet, maar zou gewoon graag willen helpen. Alleen boeken en pennen sturen is een begin, maar ik weet ook niet of dat zin heeft als het postsysteem niet goed werkt en een doos vol leuke dingen gestolen wordt, etc…
    Wat denk je zelf daarover?
    Met vriendelijke groeten,
    Anne-Sophie

  2. Astrid Groenop 16 Nov 2007 om 19:51

    Hoi Danielle,

    Ik ben nu vier dagen thuis en heb moeite om hier het leven op te pakken,
    met het geen wat ik allemaal gezien ,gevoeld en daar heb meegemaakt.
    ik ben naar Kenya gegaan voor de olifanten(mijn lieverlingsdier) maar had nooit verwacht dat dit land mij zo zou raken.
    Ik weet van mijn eigen dat ik mijn ogen niet kan sluiten voor het geen wat ik daar heb gezien en ga daar ook zeker iets mee doen ,dus je zult me nog wel horen als ik daar uit ben op wat voor manier.
    ik ben blij dat ik je heb ontmoet.
    Ik ben in Nederland maar mijn hart is in Kenya gebleven.

    groetjes en kusjes Astrid Groen.

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply